ترموستات هوشمند چیست؟ ( معرفی کامل + قیمت و خرید)

نمونه ای از ترموستات هوشمند خانه

ترموستات هوشمند چیست؟

ترموستات هوشمند، در واقع دستگاهی‌ست که در خانه‌ی هوشمند شما، وظیفه‌ی کنترل دما را بر عهده می‌گیرد. حتما با ترموستات‌های مکانیکی آشنایی دارید. این ترموستات‌های مدرن تقریبا عملکردی شبیه به نسل‌های پیشین خود دارند و می‌توانند گرمایش و سرمایش و تهویه خانه را مدیریت کنند. با این تفاوت که می‌توان آنها را برنامه‌ریزی کرد تا در زمان‌بندی‌های مشخص، سناریوهای متفاوتی را در بخش‌های مختلف خانه اجرا کنند و همین‌طور دارای سنسورهای هوشمند و در بعضی از مدل‌ها WI-FI هستند.

همچنین ترموستات‌های هوشمند، قابلیت اتصال به تلفن همراه نیز دارند و شما در یک سیستم اتوماسیون خانگی، می‌توانید از راه دور و با لمس کردن تلفن همراهتان از دما خانه مطلع باشید و تغییرات مد نظرتان را در سیستم تهویه هوشمند خانه اجرا نمایید. شاید بخواهید اتاق فرزندتان، نزدیک به صبح و با کاهش دما، گرم‌تر شود و یا  مثلا سیستم سرمایشی خانه با بالاتر رفتن دما از ۲۴ درجه شروع به فعالیت کند. این ترموستات‌ها با توجه به نیازهای شما برنامه‌ریزی (programing) می‌شوند. بنابراین ترموستات هوشمند عضوی حیاتی برای یک پروژه هوشمندسازی ساختمان است.

 

در ساده‌ترین تعریف ممکن، ترموستات برای اندازه‌گیری، کنترل و مدیریت دمای خانه و یا در کل یک ساختمان است. ترموستات‌های هوشمند قابلیتهای دیگری را نیز شامل می‌شوند که در ادامه مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

ترموستات هوشمند دیجیتال  

از مزایای ترموستات هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با توجه به سنسور دمای این ترموستات‌ها آنها دمای خانه را در یک سطح مشخص و تعیین شده نگه می‌دارند و از هدر رفت انرژی جلوگیری خواهند کرد.
  • قابلیت برنامه‌ریزی دارند و می‌توانند طی برنامه‌های روزانه و یا ماهانه و حتی هفتگی و یا تصادقی دمای خانه را کنترل کنند. بدیهی‌ست که حجم زیادی از انرژی در این صورت حفظ خواهد شد.
  • ترموستات‌های هوشمند توان‌مند در یادگیری الگوهای مصرفی خانه‌ی شما هستند و پس از گذشت یک زمان کوتاه می‌توانند این الگوها را تکرار کنند.
  • این قابلیت را دارند که با توجه به سنسورهای دمای کارگذاری شده در اتاق‌های خانه، دمای هر اتاق را نسبت به میزان حساسیت ساکنین آن ، مشخص کنند.

ترموستات آنالوگ و دستی

قدیمی ترین و ساده ترین نوع ترموستات هستند. این ترموستات‌ها روی یک دما تنظیم می شوند و تا زمانی که کاربر به صورت دستی دما را تنظیم نکند، تغییر نمی کنند. معمولا خانه‌های سنتی همراه با سیستم سرمایشی و گرمایشی خود یکی از این ترموستات‌ها را نیز دارند.

ترموستات با قابلیت برنامه‌ریزی

این ترموستات‌ها که از عمرشان تقریبا صد سال می‌گذرد، نوعی ترموستات هستند که به کاربر اجازه می‌دهند برای دماهای مختلف در زمان‌های مختلف برنامه‌ای تنظیم کند. اکثر این ترموستات‌ها دارای حالتی (MOOD) هستند که می‌توانند برای مدت زمانی به حالت تعلیق در بیایند و به اصطلاح دستی (manual) شوند. امتیاز این ویژگی این است که کاربران هنگام خالی بودن خانه برای صرفه جویی در انرژی و هزینه، دمایی گرم‌تر یا سردتر از حالت استاندارد را تنظیم می‌کنند. به همین دلیل است که در اکثر کشورهای مدرن به منظور صرفه جویی استفاده از این ترموستات‌ها در خانه امری ضروری است.

سنسور حرکت ترموستات هوشمند

سنسور حرکتی این ترموستات‌ها باعث می‌شود تا ترموستات حضور ساکنین خانه را درک کند و با توجه به حضور و یا غیاب آنها در خانه دمای اتاقهایی که ساکنین در آن حضور دارند را تغییر دهد. در تلاش برای کاهش مشکلات ناشی از خطای انسانی در ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی، ترموستات هوشمند از سنسوری استفاده می‌کند که می‌تواند رفت وآمد  را تشخیص دهد تا به طور خودکار دما را بر اساس الگوها و رفتارهای ساکنان تغییر دهد. به طور خاص، ترموستات‌های هوشمند از سنسورهای مادون قرمز که در نزدیکی آن‌ها قرار دارند برای تشخیص حرکت و یا پر بودن محیط از ساکنین خانه استفاده می‌کنند. در صورتی که خانه پر از سکنه نباشد، ترموستات می تواند گرمایش/سرمایش را تا زمانی که سنسور توسط یک ساکن فعال نشده است، به حالت تعلیق درآورد.

در حالی که این فناوری سنسور برای صرفه جویی در مصرف انرژی مهم است، بی عیب و نقص نیست. یکی از مشکلات عمده این است که سنسور باید توسط کسی که در مقابل یا نزدیک ترموستات راه می رود فعال شود. ممکن است یک ساکن در خانه باشد و از مقابل سنسور عبور نکند. در این صورت، ترموستات گرمایش/سرمایش را خاموش می‌کند.

 

ترموستات سیستم هوشمند

یک سیستم خانه هوشمند، قطعا نیاز به یک ترموستات از خانواده‌ی خودش دارد. به طور کلی و فارغ از تمام قابلیت‌هایی که در مقاله ذکر کردیم، ترموستات سیستم هوشمند به بهبود کارایی، کاهش مصرف انرژی و هماهنگی بهتر سایر اجزای خانه‌ی هوشمند کمک می‌کند و از این رو می‌توان گفت: هر خانه‌ی هوشمندی بدون ترموستات هوشمند یک جای کارش می‌لنگد.

انواع ترموستات‌ هوشمند

 

ترموستات‌های سیمی

ترموستات سیمی همانگونه که از اسمش پیداست، نیازمند سیم‌کشی است و از طریق سیم‌های برقی تغذیه می‌شود و کار می‌کند. همینطور اگر بخواهیم یک ترموستات هوشمند سیمی را به دیگر بخش‌های یک خانه هوشمند متصل کنیم باید از یک پروتکل سیمی استفاده کنیم تا اجزای مختلف خانه را به یک دیگر وصل کند.

ترموستات‌های بی‌سیم

این ترموستات با توجه به وایرلس بودنشان و بهره‌مندی از تکنولوژی WIFI  بدون سیم عمل می‌کنند و طیف وسیعی از قابلیت‌هایی که در بالا اشاره شد را ارائه می‌دهند و برای برقراری ارتباط با دیگر اجزای خانه نیازمند اینترنت است و نیازی به برق‌کشی ندارد.

می‌خواهید راجع‌به سیم کشی و نصب و راه‌اندازی ترموستات‌های هوشمند بیشتر بدانید؟ دوره آموزشی هوشمندسازی ساختمان را نگاه بیاندازید.

ترموستات چند مرحله‌ای

تفاوت اصلی ترموستات چند مرحله‌ای در این است که دمای محیط را به شکل مرحله‌ای فراهم می‌کند. این ترموستات‌ها مدیریت و کنترل دما را به چند مرحله تقسیم کرده و در مراحل مختلف دما را بهینه خواهد کرد. این تقسیم‌بندی باعث می‌شود سیستم تهویه مطبوع (سرمایش و گرمایش) در بالاترین کارایی خود به فعالیت ادامه دهد.

قیمت ترموستات هوشمند

صد البته ترموستات‌های هوشمند، قیمت بیشتری از ترموستات‌های آنالوگ دارند. اما به شدت به صرفه‌اند چرا که علاوه بر بهینه‌سازی مصرف خانه یک ارزش افزوده نیز هستند و امکانات جدیدی را برای شما فراهم می‌کنند. قیمت خرید ترموستات هوشمند بسته به نوع (سیمی و بی‌سیم) ، ویژگیها (سنسورها، قابلیت اجرای سناریو، برنامه‌ریزی‌پذیری) و برند تولید کننده‌ی آن متفاوت است. در ادامه مقاله چندتا از بهترین ترموستات‌های هوشمند را به شما معرفی خواهیم کرد.

خرید ترموستات هوشمند

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان ساوریا، یکی از ارائه‌دهنگان انواع ترموستات هوشمند است.

ترموستات Nest Learning Google

یکی از زیباترین ترموستات‌هایی که می‌توانید پیدا کنید! ظاهر گرد آن که یادآور ترموستات‌های آنالوگ است. در عین طراحی هوشمندانه‌ی آن باعث شده که به اکثر دکوراسیون‌ خانه‌ها بیاید و تووی ذوق نزند. همانطور که از اسمش پیداست ویژگی پررنگ این ترموستات قابلیات یادگیری الگوهای دمایی است. همچنین با Google assistant   هماهنگ است و شما می‌توانید با گوشی همراه اندروید خود او را به راحتی در دست داشته باشید. NEST LEARNING GOOGLE دماهای مورد علاقه شما را یاد می گیرد و خود را برنامه ریزی می کند تا به شما در صرفه جویی در انرژی و حفظ راحتی کمک کند. اگر چیزی درست به نظر نمی رسد، هشدار می‌دهد و همچنین یادآورهای مفیدی برای آسان‌تر کردن نگهداری سیستم سرمایش و گرمایش می‌فرستد.

ترموستات Amazon Smart Termostat

این ترموستات هوشمند به قیمت پایین دلاری‌ای که دارد معروف است و با توجه به دسترسی او به سیستم صوتی الکسا شما می‌توانید دستورات خود را به صورت صوتی به این ترموستات ارائه دهید. برای استفاده از دستورات صوتی به یک اسپیکر هوشمند یا نمایشگر سازگار با الکسا نیاز دارید. اما نیازی به فعال کردن Alexa نیست زیرا این محصول برند آمازون است. این ترموستات دارای گواهی Energy Star است و به طور متوسط ​​سالانه ۵۰ درصد در پرداختی قبض‌تان صرفه‌جویی می کند. رابط کاربری این ترموستات در صفحه نمایش لمسی بسیار مینیمال است، و این امر تنظیم ترموستات و تغییر  دما بین گرما و سرما، تهویه مطبوع و سایر تنظیمات اولیه را آسان می کند. ترموستات هوشمند آمازون یک راه آسان برای گذر از ترموستات سنتی و کمک به کاهش مصرف انرژی است. کنترل خودکار الکسا می تواند برنامه ریزی‌های لازم را برای شما انجام دهد و به راحتی دما را به روز نگه دارد. راحتی در حال حرکت اجازه دهید الکسا دما را تنظیم کند، یا خودتان از هر جایی با برنامه Alexa تنظیم کنید.

ترموستات Honeywell Home

  Honeywell HomeT9یک ترموستات Wi-Fi با صفحه نمایش لمسی و یک سنسور  برای اتاق‌های خانه هوشمند است. T9 با Alexa، Google Assistant و Apple HomeKit کار می کند و عملکرد قابل اعتماد و برنامه نویسی چفت و بست داری دارد. این دستگاه همچنین دارای سنسورهای رطوبت، مجاورت و دما از راه دور است که آن را به هوشمندترین ترموستات دارای سنسورهای جانبی تبدیل می کند. سنسور Nest دمای محیط را می خواند، در حالی که سنسور Ecobee قابلیت تشخیص دما و مجاورت را دارد. از لحاظ تنوع و عملکرد سنسورها فوق‌العاده‌ست اما از حق نگذریم قیمت بالایی دارد!

ترموستات Wyze

مانند ترموستات هوشمند آمازون، ترموستات Wyze یکی دیگر از ترموستات‌های هوشمند زیر ۱۰۰ دلاری است که به شخصه دوستش می‌دارم. با قیمت فقط ۸۰ دلار، این مدل مقرون به صرفه‌تر از مدل آمازون است و شامل یک آداپتور C-wire رایگان همراه خرید شما می‌شود. ترموستات Wyze همچنین دارای یک تنظیم آسان از طریق برنامه Wyze است ( و با Alexa و Google Assistant کار می‌کند (اگرچه هیچ پشتیبانی از Apple HomeKit وجود ندارد و شما با آیفونتان نمی‌توانید آن را کنترل کنید.  

متأسفانه، رابط کابری چندان آسانی ندارد و ممکن است در تجربه‌های اولیه کار با این ترموستات هوشمند به دردسر بیوفتید. با این حال، اگر از قبل محصولات این برند را تجربه کردید و می‌دانید که چگونه باید با نرم‌افزار آن کار کنید این مسئله برایتان دردسرآفرین نخواهد شد.

 

ترموستات هوشمند Smart Thermostat Beca

 

 

این ترموستات هوشمند از اپلیکیشن های تویا و اسمارت لایف پشتیبانی می کند. می توانید به صورت رسمی از  فروشگاه خانه هوشمند ساوریا  تهیه کنید. این ترموستات علاوه بر پشتیبانی از تمامی ویژگی های دستگاه های قبلی، با قیمت بسیار کم نسبت به آنها در دسترس است. و با پشتیبانی از حالت های برنامه ریزی و پروگرمینگ مختلف، صد در صد امکان شخصی سازی و انعطاف پذیری دارد. و شما می توانید با هر برنامه زمانی و یا پس و پیشی اکشن ها آن را تنظیم کنید. اتاق های خانه را جدا کنید تا ترموستات هوشمند Smart Thermostat Beca بتوانید دمای هر بخش از خانه را به صورت جداگانه مدیریت کند. و به اطلاع شما برساند. همچنین اپلیکیشن این دستگاه قابلیت اشتراک گذاری دارد و شما می توانید برای تمامی اعضای خانواده یک حساب کاربری جدا باز کرده تا خودشان هر طور که می خواهند اتاقشان را گرم و یا سرد کنند. امیدواریم سر دمای خانه دعوایتان نشود!

راهنمای خرید ترموستات هوشمند

با این اوصاف اگر قصد خرید یک ترموستات هوشمند برای خانه‌یتان را دارید و همچنان احساس می‌کنید که نیازمند به اطلاعات و مشاوره‌ی بیشتر هستید. می‌توانید با کارشناسان شرکت خانه هوشمند ساوریا در راستای تجهیز خانه هوشمندتان به ترموستات تماس باشید. همچنین برای مشاهده دیگر تجهیزات هوشمندسازی ساختمان و از جمله خرید ترموستات هوشمند به فروشگاه ما مراجعه فرمایید

7 پاسخ
  1. درخشان
    درخشان گفته:

    چه مطلب کامل و ارزشمندی، مثل سایتهای دیگه کپی نیست و مقاله های شما همیشه به آدم اطلاعات جدید میده ،ممنونم از شما

    پاسخ
  2. سعید
    سعید گفته:

    سلام یه سوال داشتم
    ترموستات هوشمند رو‌ چگونه باید نصب کنیم؟ آیا اینکارو خودمون می‌تونیم انجام بدیم یا نیاز به متخصص داره؟

    پاسخ
    • خانه هوشمند ساوریا
      خانه هوشمند ساوریا گفته:

      اکثر ترموستات های هوشمند رو خودتون می تونین نصب کنین و به همراهشون دفترچه راهنما وجود داره

      پاسخ
  3. فرنیا
    فرنیا گفته:

    خانه هوشمند روناش یکی از بهترین شرکت‌های هوشمندسازی هست که با دقت و زیبایی هرچه تمامتر کا شون انجام میدن با پشتیبانی عالی، تجهیزات هوشمند هم که توسط همین شرکت با برند ساوریا تولید میشن عالی هستن با گارانتی.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *