هوشمندسازی ساختمان را به طور دقیق و به راحتی نمی توان تعریف کرد اما در حالت کلی به مجموعه اقداماتی که باعث می شود تجهیزات برقی ساختمان مانند سیستم روشنایی، تهویه مطبوع، سیستم صوتی و تصویری، سیستم های امنیتی و غیره به یکی از روشهای زیر کار کنند هوشمندسازی ساختمان گفته می شود.

1- کنترل از طریق تلفن همراه با استفاده از اینترنت از هر جای دنیا.

2- کنترل تجهیزات وابسته به یک فرایند یا اتفاق به عنوان مثال در صورتی که سنسور دود تحریک شود شیر گاز بسته شود.

3- کنترل با زمان، به عنوان مثال هر روز در ساعت ۷ صبح پرده های اتاق کنار کشیده شوند.

4- کنترل توسط یک سناریو به عنوان مثال در صورتی که کلید سناریو خروج از منزل را روی تاچ پنل مرکزی لمس کنید، کلیه تجهیزات خانگی به صورت اتوماتیک خاموش شده و  یا به حالت ایمن بروند.

5- با سیستم هوش مصنوعی بتواند نیازهای شخص را تشخیص داده و به صورت اتوماتیک آن را برطرف کند به عنوان مثال در فصل تابستان با نزدیک شدن شخص به منزل، سیستم تهویه مطبوع را روشن کرده آن را در وضعیت سرد قرار دهد و به مرور زمان با نزدیک شدن به ساعت خواب دمای اتاق خواب را با دمای مناسب برای حالت خواب تنظیم کند و در ساعات اولیه صبح دما را به حدی بالاتر تنظیم کند تا شخص بر اثر سرمای صبحگاهی از خواب بیدار نشود.

اکثر سیستم های خانه هوشمند امروزه بخشی یا همه امکانات گفته شده در بالا را دارا می باشند.

تاریخ هوشمندسازی ساختمان در ابتدا به شکل اتوماسیون خانگی پدیدار گشت و با ورود برق به منازل کم کم  تولید کنندگان تجهیزات خانگی لوازم اتوماتیک را معرفی کردند. به عنوان مثال سیستم های کنترل روشنایی اتوماتیک مانند فتوسل که شب هنگام به صورت خودکار چراغها را روشن کرده و در روز آنها را خاموش می کردند. به عنوان مثال دیگر سنسورهای دود و آتش اتوماتیک که توانایی فعال کردن آبپاشها پس از تشخیص دود را داشتند. یا سیستم های آیفون صوتی و تصویری و دربازکن که امروزه نیز کاربرد دارند. به عنوان مثالی دیگر در ایالات متحده امریکا تجهیزاتی فروخته می شد که مصرف کنندگان به وسیله تلفن همراه خود می توانستند کولرهای اسپیلت خود را از همه نقاط امریکا روشن یا خاموش کنند. لازم به ذکر است که در آن زمان اینترنت به شکل کنونی در دسترس نبود و این سیستمها از شبکه جی اس ام استفاده میکردند.

مسئله قابل توجه در کلیه این تجهیزات هوشمندسازی ساختمان این بود که هر کدام به صورت مستقل کار می کردند و عملکرد یکی، ارتباطی با عملکرد دیگری نداشت و از این منظر به صورت گسسته بودند.مزایا و معایب خانه هوشمند

کنترل با موبایل : یکی از اولین امکاناتی که خانه های هوشمند امروزی دارند امکان کنترل تجهیزات الکتریکی خانگی با استفاده از تلفن همراه می باشد به عنوان مثال می توان تجهیزات زیر را با استفاده از خانه های هوشمند امروزی کنترل کرد.

سیستم تهویه مطبوع (شامل کولر آبی، کولر گازی، کولر اسپیلت، داکت اسپیلت، سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی، موتورخانه، پکیج، رادیاتور و حتی پنکه ها) سیستم های صوتی مانند دستگاه های پخش کننده دی وی دی، سیستم های صوتی سقفی، انواع تلویزیون و پروژکتور، کنترل پرده های برقی مانند پرده های بالا رو و پرده های کنار رو سایه بان ها و کرکره های برقی محافظ، کنترل دربهای ورودی و خروجی ساختمان شامل دربهای ضد سرقت، درب های آهنی، درب های چوبی و درب های شیشه ای، کنترل سیستم های آبیاری شامل آبیاری سنتی آبیاری قطره ای، کنترل تجهیزات

و امکانات آبی شامل پر کردن آب ، تخلیه آب استخر، راه اندازی تصفیه استخر، گرمایش آب و همچنین کنترل سیستم های سونا و جکوزی، کنترل دوربینهای نظارتی و حفاظتی مانند دوربین های IP و غیره و به طور کلی می توان گفت که کلیه تجهیزات الکتریکی ساختمان را توسط سیستم خانه هوشمند میتوان با استفاده از تلفن همراه کنترل کرد.

اتوماسیون خانگی چیست؟

اتوماسیون خانگی مجموعه اقداماتی را شامل می شود که به واسطه آن تجهیزات خانه هوشمند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و یک  فعالیت مشترک را انجام می دهند. به عنوان مثال با ورود به منزل چراغها به صورت اتومات روشن شوند، چایی ساز فعال شده پرده ها کشیده شوند و یا اینکه تلویزیون روشن شده و فیلم مورد علاقه ما را پخش کند. یا با خروج از منزل علاوه بر اینکه چراغ ها خاموش شوند، پرده ها جمع شده و لوازم برقی دیگر مانند کولر خاموش شده و آسانسور در طبقه ما حاضر شود. این گونه از فعالیت ها اتوماسیون خانگی هوشمند نام دارند.

سناریوپردازی خانه هوشمند

می توان تجهیزات خانه هوشمند را به نوعی تنظیم کرد که عملکرد آنها تابع زمان باشد. به عنوان مثال در روزهای کاری ساعت ۷ صبح پرده ها کشیده شوند. یا هر روز از ساعت ۵ تا ۵:۱۵ دقیقه باغچه آبیاری شود.

تجهیزات خانه هوشمند

در خانه های هوشمند امروزی تجهیزات به کار رفته با یکدیگر تعامل دارند به  این صورت که همه آنها در یک بستر واحد کار می کنند و امکان برنامه ریزی این تجهیزات در یک سیستم وجود دارد. به عنوان مثال تاچ پنل خانه هوشمند می تواند سیستم روشنایی، سیستم سرمایش و گرمایش، سیستم صوتی و تصویری، سیستم ایمنی و غیره را در آن واحد را کنترل کند.

برای خرید تجهیزات هوشمندسازی کلیک کنید.

صرفه جویی در مصرف انرژی

طبق تحقیقات انجام شده یک خانه هوشمند می تواند تا ۳۰ درصد نسبت به یک خانه معمولی در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشد. به عنوان مثال با استفاده از تلفن همراه می توانید چراغهای اتاقهایی که از آن استفاده نمی کنید را در لحظه خاموش کنید در حالی که در سیستم سنتی باید تا اتاق رفته و آن را خاموش کنید به این صورت امکان خاموش کردن تجهیزات اضافی آسانتر شده و صرفه جویی در مصرف برق به وجود می آید. با استفاده از ترموستاتهای هوشمند به راحتی می توانید دمای منزل خود را با استفاده از ترموستات یا تاچ پنل یا موبایل در وضعیت مطلوب قرار داده و از زیاد کار کردن تجهیزات حرارتی و سرمایشی جلوگیری کنید به این صورت در مصرف انرژی صرفه جویی کرده اید.

با استفاده از پرده های هوشمند در فصل زمستان از  نور طبیعی تابیده شده از پنجره میتوان به گرمایش داخل ساختمان کمک کرده و به این صورت در مصرف انرژی صرفه جویی شود. مثالهای بسیار دیگری وجود دارد که نشان میدهد خانه های هوشمند چگونه در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.

آسایش و راحتی

یکی دیگر از مزایای یک خانه هوشمند، فراهم کردن آسایش و راحتی ساکنین آن می باشد با توجه به اینکه بسیاری از فعالیتها در یک خانه هوشمند یا به صورت اتوماتیک انجام می شود و یا با استفاده از تلفن همراه، آسایش ساکنین را به همراه خواهد داشت به عنوان مثال فراهم کردن دمای مطلوب در خانه یا تامین روشنایی مورد نیاز افراد یا آبیاری به موقع باغچه ها و فضای سبز باعث می شود که اعضای خانواده با آسودگی فعالیتهای روزمره خود را انجام دهند.

طراحی خانه هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند مانند کلیدهای لمسی، تاچ پنلها، دیمرها، ترموستات ها و غیره توسط خبره ترین طراحان صنعتی طراحی شده اند. به همین دلیل دارای ظاهری بسیار زیبا و متناسب با سبک طراحی امروزی میباشند. همچنین با توجه به گستردگی طرحها، از این تجهیزات در انواع سبکهای مختلف طراحی میتوان استفاده نمود. بطوریکه برخی از تولید کنندگان از طرحهایی با استفاده از شیشه، فلز، چوب و حتی چرم استفاده نموده اند که به نوبه خود باعث زیباتر شدن فضای داخلی ساختمان از نظر طراحی معماری می شود.

امنیت خانه در هوشمندسازی

امنیت در خانه هوشمند از چندین نقطه نظر قابل بررسی می باشد. اولین جنبه امنیتی شامل امنیت خود تجهیزات می باشد به طوری که هکرها نتوانند خانه های هوشمند را هک کرده و در سیستم آن نفوذ کنند. دومین امنیت، امنیت خارجی ساختمان می باشد که تجهیزاتی مانند سنسورهای ضربه، سنسورهای ورود و خروج و انواع سنسورهای حرکتی، راه های نفوذ به داخل ساختمان را از بین می برند.

نوع دیگری از امنیت در خانه هوشمند، امنیت وقایع داخلی می باشد که شامل سنسورهای دود و آتش، تشخیص دهندگان یا سنسورهای نشتی گاز و یا سنسور نشتی آب می باشد. به عنوان مثال سنسورهای دود و آتش در خانه هوشمند پس از تشخیص دود یا آتش سوزی ابتدا گاز ورودی را قطع کرده و سپس آلارم را فعال کرده و به ساکنین ساختمان از طریق آژیر، تماس صوتی و یا مسیج آتش سوزی را اعلام می نماید. نوع دیگری از امنیت در خانه هوشمند امنیت خانواده می باشد به طوری که می توان با استفاده از تگ های دربهای هوشمند زمان ورود و خروج کودکان از منزل را شناسایی و رهگیری کرد. بدین صورت امنیت در خانه های هوشمند در بالاترین سطح خود با جنبه های مختلف امکانپذیر است.

قیمت خانه هوشمند

امروزه سازندگان ساختمان و شرکتهای ساخت و ساز تمایل بسیار زیادی به هوشمندکردن ساختمانها دارند به دلیل اینکه یک خانه هوشمند دارای ارزش افزوده بیشتری نسبت به یک خانه با سیستم برق سنتی می باشد. با توجه به افزایش قیمت مسکن در کشور و بهای تمام شده ساختمان توجیه اقتصادی لازم برای هوشمندسازی واحدهای مسکونی بسیار زیاد می باشد. همچنین این ارزش افزوده برای پروژه های ویلایی بسیار قابل قبول میباشد.

زندگی لوکس

همه افراد بشر تمایل دارند تا از امکانات و رفاهیات در بیشترین حالت ممکن استفاده کنند. امروزه زندگی لوکس و لاکچری بخش عظیمی از فرهنگ جوامع شهری در سراسر دنیا را تشکیل می دهد. ما علاقمند هستیم که دستاوردها و موفقیتهای خود را برای دیگران به نمایش بگذاریم، بنابراین خانه های هوشمند این جنبه از زندگی لوکس و لاکچری را به صورت کامل پوشش می دهند. استفاده از متریالها و عناصر تزیینی و زینتی در برخی از تجهیزات خانه هوشمند باعث شده است که بسیاری از افراد تمایل بیشتری به داشتن تجهیزات هوشمند نشان دهند.

خانه هوشمند سیمی

این سیستم پایه و اساس تجهیزات خانه هوشمند در تمام جهان می باشد. بدین صورت که در هنگام ساخت ساختمان پس از انجام مرحله دیوارکشی لوله های برق جهت سیستم هوشمند سیمی در پروژه نصب می شوند. سیستم خانه هوشمند سیمی نیازمند به یک تابلو برق مرکزی می باشد. کلیه تجهیزات از طریق سیم به یکدیگر متصل شده و به تابلو برق ارتباط دارند. همه مصرف کننده ها مانندلامپهای روشنایی پریزها ترموستاتها و غیره به صورت مستقیم به تابلو برق متصل می شوند. در سیستم خانه هوشمند سیمی پیش بینی های لازم برای نصب و راه اندازی کلیه تجهیزات و امکانات در مرحله ساخت خانه در نظر گرفته می شود. ممکن است برخی از تجهیزات نصب نشوند و سیم کشی آنها به صورت رزرو باقی بماند، تا در صورت نیاز هر زمان که ساکنین خانه خواستند آنها را نصب و راه اندازی کنند. از مزایای این سیستم به اطمینان پذیری بسیار بالای آن، همچنین پاسخ کامل به نیازهای امروزی را می توان نام برد. یکی از معایب این سیستم قیمت بیشتر آن می باشد، که البته این مبلغ بالاتر با کارایی بالاتر نسبت به سیستم بیسیم همراه است.

خانه هوشمند بی‌سیم

در این سیستم ارتباط تجهیزات با یکدیگر از طریق پروتکل های ارتباطی بیسیم مانند وای فای، زیگبی، زد ویو و غیره انجام می شود. معمولاً این نوع تجهیزات بر بستر سیم کشی سنتی قابل اجرا هستند. البته باید به این نکته توجه کرد که امکان راه اندازی همه تجهیزات بر بستر بیسیم مقدور نمی باشد. به عنوان مثال در صورتی که از قبل برای پرده ها سیم برق در نظر گرفته نشود امکان داشتن پرده های برقی در سیستم بیسیم وجود ندارد، یا مثالهایی از این قبیل. در بسیاری از موارد سیستم های خانه  هوشمند بیسیم، بیشتر جهت کاربردهای روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند. از مزایای سیستم های هوشمند بیسیم میتوان به راه اندازی آن بر بستر برق سنتی ساختمان اشاره کرد. از اصلی ترین معایب خانه های هوشمند بیسیم اطمینان پذیری کمتر آن نسبت به تجهیزات سیمی می باشد که البته این مورد در بسیاری از موارد با قیمت تمام شده پایین تر جبران می شود.

بهترین راه برای داشتن یک خانه هوشمند استفاده از کارشناسان و متخصصین این حوزه می باشد. سازندگان ساختمان باید در مرحله دیوارکشی و قبل از اجرای لوله گذاری اقدام به استخدام مشاور و کارشناس خانه هوشمند کنند. این امر باعث می شود که بتوان از یک خانه هوشمند سیمی با تجهیزات کامل و پیش بینی جهت استفاده های آینده داشت. در غیر این صورت و هنگامی که مرحله نازک کاری ساختمان به پایان می رسد، فقط می توان از تجهیزات بیسیم استفاده نمود که این امر ممکن است کلیه نیازهای ساکنین را تامین نکند.

به طور کلی هیچ پکیج کاملی برای خانه های هوشمند وجود ندارد و استفاده از پکیج کامل خانه هوشمند یک ابزار تبلیغاتی می باشد که برخی از فروشندگان از آن استفاده می کنند. کامل بودن برای افراد مختلف دارای معانی متفاوتی می باشد بنابراین شما با استفاده از مشاوره متخصص می توانید پکیج کامل مورد نیاز خانه هوشمند خود را داشته باشید. محصولات خانه هوشمند ساوریا را از فروشگاه ما دنبال کنید:

هزینه هوشمندسازی ساختمان ارتباط زیادی با تجهیزات و امکاناتی دارد که در خانه هوشمند استفاده می کنید. پارامترهایی که در قیمت تمام شده خانه هوشمند تعیین کننده می باشند، شامل موارد زیر هستند:

  • برند: برخی از برندها تجهیزات هوشمندسازی ساختمان خود را از مواد و متریال بسیار با کیفیت انتخاب کرده و یا آن تجهیزات دارای طول عمر بسیار بالایی می باشند. بنابراین قیمت تمام شده بیشتری دارد. در تجهیزات خانه هوشمند وارداتی ممکن است تفاوت در نرخ برابری ارز و خرید دلاری یا یورویی تجهیزات همچنین هزینه های مربوط به حمل و نقل به کشور و پرداخت مالیات ها و هزینه های گمرکی باعث افزایش قیمت تجهیزات خانه هوشمند شود.
  • پروتکل: بسته به انتخاب پروتکل ارتباطی در تجهیزات خانه هوشمند ممکن است هزینه های خانه هوشمند افزایش یابد به عنوان مثال تجهیزات با پروتکل KNX قیمت بیشتری از تجهیزات سیمی با پروتکل RS485 دارند.
  • سیمی یا بیسیم بودن تجهیزات خانه هوشمند می تواند در هزینه های هوشمندسازی ساختمان تاثیرگذار باشد به عنوان مثال تجهیزات خانه هوشمند سیمی نیازمند تابلو برق می باشند فارغ از اینکه این تجهیزات اطمینان پذیری بسیار بیشتری نسبت به تجهیزات بیسیم دارند اما هزینه تمام شده بیشتری را ایجاد می کنند.
  • مورد دیگر در رابطه با تعیین هزینه هوشمندسازی ساختمان به امکاناتی وابسته است که برای پروژه در نظر گرفته می شود به عنوان مثال در صورتی که در یک پروژه سیستمهای سرمایش و گرمایش، سیستم روشنایی، پرده های برقی، قفل های هوشمند، سیستم امنیتی و سیستم آیفون ها به خانه هوشمند متصل شوند با توجه به اینکه دارای آپشن های بیشتری می باشد بنابراین پیش بینی می شود که هزینه کلی بیشتری نسبت به یک خانه هوشمند ساده که فقط روشنایی در آن هوشمند شده است را داشته باشد.

BMS به صورت کلی مخفف کلمات   Building Management System می باشد، که به سیستم مدیریت ساختمان اطلاق می شود و در بسیاری از موارد با خانه هوشمند متفاوت است سیستم های خانه هوشمند بخشی از BMS می باشد. کاربرد BMS بیشتر در پروژه های بزرگ مانند برجهای اداری تجاری و مسکونی بیمارستان هاست. در بسیاری از موارد در فرهنگ جامعه به اشتباه از BMS به عنوان خانه هوشمند یاد می شود در صورتی که هوشمندسازی خانه و برق BMS  دو مقوله کاملا جدا هستند.

  • تاچ پنل هوشمند

به جرات می توان گفت که تاچ پنل قلب و هسته مرکزی یک سیستم خانه هوشمند می باشد. با استفاده از تاچ پنل کاربر می تواند کلیه تجهیزات به کار رفته در خانه را کنترل کند. تاچ پنلها علاوه برکنترل کردن ساده تجهیزات دارای امکانات بیشماری می باشند، که برخی از آنها را اشاره می کنیم. اجرای سناریوهای مختلف مانند سناریو ورود به منزل سناریو خروج از منزل سناریو خواب سناریو مهمانی و غیره یکی دیگر از امکانات تاچ پنل ها می باشد. برنامه ریزی های از پیش تعیین شده به یکی از عملکردهای مهم و حیاتی تاچ پنل ها تبدیل شده است. به عنوان مثال می توان با یک زمانبندی از پیش تعیین شده در ساعاتی از روز تجهیزاتی مانند پرده ها را باز باز و بسته کرد یا اینکه در ساعات خاصی باغچه آبیاری شود. اطلاع از وضعیت هواشناسی، تقویم، دستیار هوشمند صوتی و غیره بخش دیگری از امکانات تاچ پنل ها در خانه هوشمند می باشد.

  • نور و روشنایی هوشمند

نور و روشنایی خانه هوشمند شامل دو گروه روشنایی ساده و روشنایی دیمر دار می باشد. در سیستم روشنایی ساده چراغ ها از طریق کلیدهای لمسی یا تاچ پنل یا اپلیکیشن خانه هوشمند، روشن یا خاموش می شود در حالی که در سیستم دیمر دار میتوان شدت روشنایی لامپ ها را کم و زیاد کرد و فقط به روشن و خاموش محدود نمی شود. برای استفاده از سیستم خانه هوشمند ساده نیاز به کلیدهای لمسی و عملگر رله های می باشد در حالی که برای استفاده از سیستم دیمردار نیاز به کلیدهای لمسی که توانایی تغییر مقدار نور را داشته باشند و همچنین عملگر دیمر می باشد. البته این نکته حائز اهمیت است که لامپ های دیمیبل با لامپ های سادده متفاوت می باشند. به عنوان مثال لامپ های رشته ای و هالوژن را میتوان در سیستم های دیمیبل یا همان دیمردار مورد استفاده قرار داد اما لامپ های ال ای دی که دارای منبع تغذیه داخلی هستند امکان استفاده در سیستم های دیمردار را ندارند، مگر اینکه لامپ ۱۲ ولت یا۲۴ ولت باشد و و فاقد منبع تغذیه داخلی جهت تبدیل ولتاژ باشد.

  • پریز هوشمند

پریزهای هوشمند در سیستم های خانه هوشمند سیمی با استفاده از عملگر رله ای قطع و وصل می شوند بنابراین هر نوع پریز را می توان در سیستم خانه هوشمند سیمی به صورت کنترل شونده از طریق اپلیکیشن مورد استفاده قرار داد در حالی که در سیستم های خانه هوشمند سیمی پریزهای هوشمند دارای رله داخلی می باشند. نکته بسیار مهم در استفاده از پریزهای هوشمند توجه به میزان حداکثر جریان قابل تحمل توسط رله می باشد در غیر این صورت ممکن است به رله آسیب رسیده و باعث خرابی پریز شود.

  • سیستم صوتی هوشمند

یک سیستم صوتی هوشمند از چندین جز مختلف که شامل پلیر، آمپلی فایر، بلندگو ها و منبع تغذیه است تشکیل می شود. سیستم های صوتی در خانه های هوشمند یکی از پر طرفدارترین امکانات محسوب می شوند. سیستم های صوتی در انواع مختلف ساخته می شوند در برخی از سیستمهای صوتی هوشمند از پنل دیواری استفاده شده است بدین صورت که پنل دیواری امکان اتصال حافظه جانبی یا درگاه صدا aux را دارد در برخی از پنل های دیواری نمایشگر جهت برخی تنظیمات مانند اکولایزر و نام آهنگ و غیره وجود دارد. یک سیستم صوتی ممکن است دارای پنل دیواری یا بدون پنل باشد.

تولیدکنندگان سیستم های صوتی امروزی تمایل کمتری به ساخت پنلهای دیواری دارند به دلیل اینکه اغلب مصرف کنندگان با استفاده از بلوتوث و از طریق تلفن همراه، لپ تاپ تبلت و تلویزیون با سیستم صوتی ارتباط برقرار می کنند و عموماً مصرف کنندگان از حافظه های جانبی فلش برای گوش دادن به موسیقی استفاده نمی کنند. با توجه به این موضوع تجهیزات سیستم صوتی مانند منبع تغذیه پلیر و آمپلی فایر معمولاً داخل سقف و در کنار یکی از بلندگوها نصب می شوند.

پلیرهای سیستم های صوتی امروزی به بلوتوث مجهز شده اند. برد مفید بلوتوث در فضای ساختمان حدوداً ۱۰ متر می باشد که این برد برای اکثر مصارف خانگی قابل قبول می باشد. در صورتی که برد کافی نباشد می توان از سیستم های صوتی برد بالا که دارای آنتن بیرونی هستند استفاده نمود در این سیستم ها برد موثر بلوتوث تا شعاع حدود ۱۰۰ متر می باشد.

آمپلی فایرهای سیستم های صوتی امروزی معمولاً از خانواده D آمپلی فایرها هستند. در واقع آمپلی فایرهای D کلاس مخصوص سیستمهای صوتی خانگی ساخته و طراحی شده اند این آمپلیرها دارای راندمان بسیار بالایی می باشند، همچنین کیفیت بسیار عالی این آمپلی فایر ها آن ها به گزینه اول تولید کنندگان سیستمهای صوتی خانگی تبدیل کرده است.آمپلی فایرهای خانگی امروزی باید دارای سیستمهای جانبی مانند حذف کننده نویز اتوماتیک باشند. این سیستم باعث می شود که صدای دریافتی توسط مخاطب بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشد.

آمپلی فایرهای سیستم صوتی خانگی هوشمند باید توانایی کار کردن در ساعات طولانی را داشته باشند که بتوان از آنها به عنوان سیستم صوتی اصلی تلویزیونها، پروژکتورها و سیستم صوتی خانگی برای پخش موسیقی استفاده کرد برخی از سیستمهای صوتی خانگی توانایی کار کردن مداوم با ماکزیمم توان را جهت برگزاری میهمانیها و مراسم خانگی دارند.

بلندگوها در یک سیستم صوتی مسئول پخش صدا در محیط می باشند. این بلندگوها ممکن است از انواع فول رنج یا دارای چندین پخش کننده صدا باشند. به عنوان مثال در سیستمهای صوتی ۲way ( دارای دو درایو صوتی) از یک ووفر و یک توییتر در ساخت بلندگو استفاده شده است. یا درسیستمهای صوتی ۳way (دارای سه درایو صوتی) از یک ووفر و دو توییتر یا از یک ووفر یک میدرنج و یک توییتر در ساخت بلندگو استفاده می شود.

بلندگوهای سیستم صوتی خانگی دارای سایز برش از ۸ سانتیمتر تا سانتیمتر ۲۴ می باشند، هر چقدر که سایز بلندگو بیشتر باشد توانایی آن در پخش صداهای بم بیشترمی شود. به عنوان مثال بلندگوهایی با سایز برش ۲۴ سانتیمتر دارای ووفر ۸ اینچ، بلندگو با سایز برش ۲۰ سانتیمتر دارای ووفر ۵/۶ اینچ، بلندگو با سایز برش ۱۸ سانت دارای وفر ۵ اینچ می باشد. بزرگی سایز ووفر ارتباط مستقیمی با صدای بم تولیدی توسط آن دارد.

  • شیشه هوشمند

شیشه هوشمند یک فناوری نو ظهور در خانه های هوشمند می باشد. با استفاده از شیشه های هوشمند می توان شفافیت شیشه را تغییر داد در واقع شیشه در دو حالت کاملاً مات یا شفاف قابل استفاده می باشد. با استفاده ازشیشه هوشمند می توان امنیت را به حمام و سرویس های بهداشتی ساختمان وارد کرد، بدین صورت که هنگامی که کودکان خردسال به تنهایی به حمام می روند می توان با شفاف کردن شیشه ایمنی آن ها را مشاهده کرد. کاربرد دیگری که از شیشه های هوشمند می توان نام برد استفاده در پروژه های تجاری به عنوان مثال در اتاق مدیر عامل می باشد. مدیرعامل میتواند جهت مشاهده پرسنل شیشه را شفاف کرده و در هنگام جلسات کاری با مات کردن شیشه ها فضای خصوصی را ایجاد کند. شیشه های هوشمند را میتوان در ابعاد مختلف همچنین با ضخامتهای مختلف سفارش داد این شیشه ها دارای یک منبع تغذیه می باشند، هنگامی که جریان برق قطع باشد شیشه مات و با وصل کردن برق شیشه شفاف می شود.

  • دستگیره و قفل هوشمند

دستگیره های هوشمند اخیرا مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته اند. این دستگیره ها دارای ظاهری بسیار مدرن و زیبا می باشند، همچنین امکان نصب بر روی انواع درها مانند درهای ورودی ساختمان از نوع دربهای ضد سرقت و ضد حریق دربهای چوبی دربهای آلومینیومی و دربهای شیشه سکوریت را دارا می باشند.قابلیتهای بسیار زیاد دستگیره های هوشمند باعث شده که کاربران توجه ویژه ای به استفاده از این تکنولوژی داشته باشند. باز کردن درب هوشمند از روشهای مختلفی امکانپذیر است با استفاده از تگ، جاکلیدی، کارت، اثر انگشت، رمز ورودی، تشخیص چهره و تلفن همراه میتوان قفل هوشمند را باز نمود. کاربرد این دربها در پروژه های تجاری و مسکونی برای مالکان و مستاجرین قابل توجه می باشد. به عنوان مثال مستاجر با تغییر محل سکونت، قفل واحد را عوض کرده و در محل جدید از آن استفاده می کند که این امر به راحتی امکانپذیر است.

یا در پروژه های تجاری و اداری میتوان برای پرسنل رمز تعریف نمود و یا اثر انگشت آنها را ثبت کرد که بدون نیاز به کلید وارد محل شوند و در صورت پایان همکاری با مجموعه می توان رمز آنها را حذف کرد یا اثر انگشت را پاک نمود، بدون اینکه نیاز به تعویض قفل یا مغزی باشد.

بسیاری از درب های هوشمند قابلیت ایجاد رمز یکبار مصرف در تلفن همراه دارند، با دادن رمز یکبار مصرف به مخاطب فقط یک بار می تواند از آن استفاده کرده و وارد ساختمان شود. مانند شرایطی که نظافتچی به ساختمان وارد شود و صاحب خانه درون منزل نباشد.

یکی دیگر از امکانات قفل های هوشمند باز کردن قفل با استفاده ازتلفن همراه می باشد شرایطی را در نظر بگیرید که یک میهمان از قبل تعیین نشده پشت درب خانه شما باشد و شما داخل خانه نباشید. در این لحظه پس از اینکه میهمان زنگ درب را میزند شما متوجه می شوید در صورت تمایل می توانید درب را از روی او باز کنید.

بسیاری از قفل های هوشمند دارای دوربین برای عکسبرداری از مخاطب پشت درب میباشند، که میتوان با استفاده از تلفن همراه که به در متصل شده تصویر اشخاص را مشاهده کرد. این درب ها دارای کاربردهای بیشمار دیگری می باشند.

  • پله  هوشمند

پله های هوشمند یک تکنولوژی نسبتا جدیدتر خانه های هوشمند می باشند کاربرد اصلی پله های هوشمند تامین روشنایی راه پله ها در شب هنگام و زمانی که روشنایی اصلی ساختمان خاموش است می باشد. همچنین این پله های هوشمند از چندین سنسور به همراه یک دستگاه مرکزی و تعدادی ال ای دی تشکیل می شوند. هنگامی که شخص به یکی از ورودی های پله بالا یا پایین می رسد ال ای دی های نصب شده در زیر پله ها به صورت پیشواز جلوی پای فرد روشن شده و با خروج فرد از راه پله ال ای دی ها نیز خاموش می شوند. این نوع از پله هوشمند در ساختمانهای دوبلکس و تریپلکس، همچنین مجتمع های تجاری کاربرد فراوانی دارد.

  • تهویه هوای هوشمند

با استفاده از تکنولوژیهای به کار رفته در خانه های هوشمند به راحتی میتوان سیستم های سرمایش و گرمایش را در منازل مسکونی اداری و تجاری کنترل کرد به صورتی که راحتی ساکنین تامین شده و مصرف انرژی کاهش یابد. با استفاده از رله های هوشمند و سنسور های دما میتوان پکیج های دیواری گازسوز را کنترل کرد، همچنین رادیاتورها و شوفاژها از طریق ترموستات و شیرهای برقیبه راحتی قابل کنترل می باشد.

در صورتی که سیستم سرمایش و گرمایش اسپلیت یا داکت اسپلیت باشد با استفاده از کنترلرهای IR میتوان دستگاه های ریموت دار را کنترل نمود. جهت کنترل کولرهای آبی با سیستم هوشمند انواع مختلفی از ترموستات هوشمند و عملگرها وجود دارد. همچنین با استفاده از پریزهای هوشمند میتوان حتی پنکه ها را هم کنترل کرد. ترموستات های هوشمند به کار رفته باعث می شوند که مصرف انرژی در ساختمان به صورت قابل توجهی کاهش یافته و از گرم شدن بیش از حد خانه در زمستان و سرد شدن آن در تابستان جلوگیری شود.

  • آبیاری خانه هوشمند

در بسیاری از پروژه های ساختمانی فضای مشاعات مانند حیات، روف گاردن و باغچه وجود دارد که آبیاری این فضاها از اهمیت بالایی برخوردار است با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند قابل برنامه ریزی می باشد و استفاده از شیرهای برقی به راحتی میتوان آب مورد نیاز فضاهای سبز ساختمان را تامین کرد و دیگر نگرانی از بابت آبیاری به موقع نداشت.

 

  • استخر هوشمند

با استفاده از عملگر های هوشمند می توان کنترل تاسیسات استخر را انجام داد به عنوان مثال سیستم پر کننده استخر تخلیه استخر تسویه آب و سیستم سیرکوله استخر همچنین سیستم گرمایش آب استخر به راحتی توسط تاچ پنل و تلفن همراه قابل کنترل است. در صورت هوشمند کردن سیستم کنترل استخر افراد می توانند از داخل موتورخانه و به روش سنتی نیز استخر را کنترل کنند

  • سیستم اعلام حریق هوشمند

تجهیزات بسیار زیادی در رابطه با امنیت ساختمان های مسکونی در مقابل آتش سوزی نشت گازهای محترقه افزایش کربن دی اکسید و کربن مونوکسید وجود دارد.

در سیستم های اعلام حریق هوشمند پس از تشخیص گاز محترقه توسط سنسور انشعاب گاز خانه قطع شده، آژیر هوشمند به صدا در می آید. همچنین افراد خارج از خانه از طریق نوتیفیکیشن و مسیج از وضعیت به وجود آمده در خانه مطلع می شوند. در بسیاری از سیستمهای اعلام حریق هوشمند در صورتی که در فصل زمستان بر اثر کارکرد تجهیزات گرمایشی کربن مونوکسید یا کربن دی اکسید از حد مجاز تجاوز کند، سیستم خانه هوشمند به صورت اتوماتیک هواکش ها را باز کرده و هوای سمی را از ساختمان خارج می کند.

  • پرده هوشمند خانه

معمولاً تغییر وضعیت پرده ها به صورت باز و بسته در خانه دلپذیری نمی باشد با استفاده از سیستم های پرده هوشمند هر زمان که نیاز باشد توسط کلیدهای لمسی تاچ پنل و تلفن همراه به راحتی میتوان پرده ها را باز و بسته کرد. پرده های هوشمند به صورت کلی در دو نوع بالارو وکنار رو ساخته می شوند که بسته به سلیقه افراد قابل انتخاب می باشد. پارچه به کار رفته در پرده های هوشمند مانند پارچه های به کار رفته در پرده های سنتی می باشد. در نوع پرده کنار رو میتوان پرده را ازدو سمت به وسط هدایت کرده و پرده از وسط باز شود. سیستم پرده های هوشمند از تجهیزات زیر تشکیل شده است موتور پرده که متناسب با عرض و ارتفاع و وزن پارچه انتخابی برای پرده انتخاب میشود. گیربکس و مکانیسم ریل که بسته به عرض پرده در سایزهای مختلف قابل انتخاب است.

  • دستیار صوتی هوشمند

با استفاده از تلفن همراه میتوان فرمان های صوتی را به سیستم خانه هوشمند ارسال کرد همچنین اسپیکرهای دارای دستیار صوتی مانند اسپیکر دات کمپانی گوگل اکو اسپیکر هوشمند کمپانی آمازون و همچنین اسپیکر هوشمند سامسونگ و اپل به راحتی میتوان خانه هوشمند را با فرمان های صوتی کنترل و تنظیم نمود

  • خانه های هوشمند در آینده

به طور قطعی میتوان گفت که ادغام هوش مصنوعی و بینایی ماشین همچنین استفاده از ربات ها انسان نمادر خانه های هوشمند آینده امری قطعی و غیر قابل انکار می باشد خانه های هوشمند آینده تصمیم های خود را منطبق با نیازهای ساکنین خانه و در بسیاری از موارد به صورت اتوماتیک میگیرند با استفاده از سیستمهای یادگیری ماشینی خلق و خوی افراد را تشخیص داده و بهترین واکنش را در بهترین زمان ارائه می دهند.

شرکت خانه هوشمند روناش، با نام تجاری ساوریا یکی از قدیمی ترین شرکتهای تولید تجهیزات خانه هوشمند در تهران می باشد. این شرکت تولید کننده تجهیزات خانه هوشمند سیمی و بیسیم، سیستمهای صوتی خانگی، سیستم های نورپردازی خطی و مگنتی و همچنین قفلهای هوشمند در تهران می باشد. شرکت خانه هوشمند روناش با برگزاری بیش از صد دوره آموزشی هوشمند سازی ساختمان در تهران، نقش بسیار موثری در فراگیر کردن تکنولوژی هوشمند سازی ساختمان در کشور دارد.

نگاه کلی به هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان به‌عنوان یک روند نوین و تحول‌آفرین در عرصه ساخت و ساز و مدیریت ساختمان‌ها، به تدریج جای خود را در جوامع مدرن پیدا کرده است. این فرآیند، شامل به کارگیری فناوری‌های پیشرفته و اتوماسیون در سیستم‌های مختلف ساختمان، از جمله روشنایی، تأسیسات، امنیت و مدیریت انرژی می‌باشد. هدف از هوشمندسازی ساختمان، افزایش کارایی و راحتی، کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت زندگی ساکنان است.

یکی از جنبه‌های مهم هوشمندسازی ساختمان، مدیریت انرژی است. با استفاده از سیستم‌های هوشمند، می‌توان مصرف انرژی را بهینه‌سازی کرد. به عنوان مثال، سیستم‌های کنترل هوشمند روشنایی با تشخیص حضور افراد در اتاق‌ها می‌توانند به‌صورت خودکار روشنایی را تنظیم کرده و در زمان عدم حضور، آن را خاموش کنند. این مزیت نه تنها به حفظ منابع طبیعی کمک می‌کند، بلکه هزینه‌های ناخواسته را نیز کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، سیستم‌های امنیتی هوشمند از قابلیت‌های بی‌نظیری برخوردارند. دوربین‌های مداربسته هوشمند و سنسورهای حرکتی می‌توانند به‌طور مداوم فضای ساختمان را تحت نظر داشته و در صورت شناسایی هرگونه خطر، هشدارهای لازم را به ساکنان و مسئولان امنیتی ارسال کنند. این اقدامات امنیتی، باعث افزایش احساس امنیت و آرامش در ساکنان ساختمان‌ها می‌شود.

از دیگر جنبه‌های حائز اهمیت هوشمندسازی، ایجاد راحتی و بهبود کیفیت زندگی است. سیستم‌های هوشمند به ساکنان اجازه می‌دهند که از طریق تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها، کنترل کاملی بر تمامی تجهیزات و سیستم‌های ساختمان داشته باشند. به‌عنوان مثال، افراد می‌توانند دما و رطوبت فضاهای مختلف را تنظیم کرده و یا دستگاه‌های مختلف را از راه دور خاموش و روشن کنند. این سطح از کنترل و راحتی، به‌ویژه در زندگی‌های شلوغ امروزی، بسیار ارزشمند است.

با توجه به روند رو به رشد شهری‌سازی و افزایش جمعیت، اهمیت هوشمندسازی ساختمان‌ها به‌وضوح بیشتر می‌شود. به کارگیری این فناوری‌ها نه‌تنها به بهبود کیفیت زندگی ساکنان کمک می‌کند، بلکه موجب کاهش تأثیرات منفی زیست‌محیطی ناشی از مصرف بیش از حد منابع نیز می‌گردد. از این رو، کشورهای مختلف به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند به‌منظور ارتقاء هوشمندسازی ساختمان‌ها، سرمایه‌گذاری و پژوهش‌های بیشتری انجام دهند.

در نهایت، می‌توان گفت که هوشمندسازی ساختمان یک ضرورت در عصر حاضر به شمار می‌رود که تأثیرات آن بر روی زندگی انسانی و محیط زیست عمیق و گسترده است. این پدیده می‌تواند نه‌تنها به ایجاد سبک زندگی بهتر و پایدارتر کمک کند، بلکه به تحقق اهداف توسعه پایدار نیز یاری رساند. بنابراین، توجه به این موضوع و بررسی راهکارهای عملی در جهت پیاده‌سازی سیستم‌های هوشمند در ساختمان‌ها، امری ضروری و قابل تامل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *